Érezted már azt valaha, hogy nincs elég időd mindenre? Azt, hogy 100%-ot kell teljesítened az élet minden egyes területén? Lehet, ez egy olyan elvárás, amit te vállaltál magadra, vagy talán külső elvárás. Hosszú ideig megpróbáltad a legjobbat adni magadból és előbb-utóbb eljutottál a fájdalmas pillanathoz, amikor rájöttél, hogy nem vagy Superman / Superwoman: nem tudod a 100%-ot adni mindig minden helyzetben és elkezdted magad ostromolni. Ismerős ez a folyamat?

Azt hiszem, mindannyian tapasztaltuk ezt valamikor az életünk folyamán. Az igazság az, hogy nem tudjuk adni a 100%-ot az élet minden egyes területén ugyanabban az időben. Ez olyan, mintha minden életterület prioritás lenne egyszerre. Tudjuk, hogy ez emberileg lehetetlen.  

A Bhagavad Gita átfogóan magyarázza, hogy minden életszakasznak más prioritása van és mindig lesz egy olyan terület, amely „elhanyagolódik” vagy szenved. 

Ma mindannyian küzdünk azért, hogy egyensúlyt találjunk aközött a terület között, ahol célunk, prioritásunk van és az élet minden más területe között. Ez nem egy könnyű feladat, sokszor szinte lehetetlennek tűnik.  

A 100%-os teljesítés egy irreális elvárás, a fájdalom és csalódottság receptje, ami miatt bűntudatot érzünk és bántjuk magunkat mentálisan és érzelmileg. Ez hosszú távon mindent eredményez, csak az elvárt növekedést nem.

Fontosnak tartom, hogy az élet minden területén tegyük a lehető legjobbat és törekedjünk az egészséges egyensúlyra, de mindezt tegyük egy reális és szeretetteli módon, hiszen ez támogatja hosszú távon a fejlődésünket.

A Bhagavad Gita azt mondja, hogy mindannyiunknak 3 fő dologra van szüksége az életben: egészségre, vagyonra (anyagi stabilitásra) és időre. 

  • Amikor gyerekek vagyunk, akkor van egészségünk és időnk, de nem rendelkezünk anyagi gazdagsággal.
  • Amikor idősebbek vagyunk, egészségünk van és vagyonunk is van (a pénzügyi stabilitás megteremtése érdekében dolgozunk), de nincs időnk (annyira elfoglaltak vagyunk, hogy kevés vagy semmi időnk nincs másra).
  • Amikor közelebb kerülünk az élet végéhez, akkor lehet, hogy van elég pénzünk és időnk, de az egészségünk nem a legjobb. 

Ezzel kapcsolatos ez a bölcs gondolat Jay Shetty-től: „Bármit és mindent el tudsz érni, csak nem egyszerre (ugyanakkor)”.   

Bízom benne, hogy ez a mondat téged is megérint, ahogy velem tette. Számomra nagy AHA pillanat volt és hatalmas megkönnyebbülés éreztem utána.

Hiszem, hogy nincsenek korlátok és hogy rendben van az, ha nagy terveink vannak és azokat szeretjük is elérni; de abban is hiszek, hogy ezeket okosan és tudatosan jobb tenni.

Új egyensúly kialakítása

Az életet, mint nagy egészet feloszthatjuk különböző területekre. Úgy is elképzelheted, mint egy tortát, amit 5 részre osztunk: Személyes fejlődés, Egészség, Munka, Család, Szociális élet – egy-egy életszakaszban valamelyik terület mindig elsőbbséget élvez és ez hatással van a többi területre is. 

Gondolkodj el a következőkön:

  • Melyik terület a prioritás számodra ebben az évben?
  • Hogyan befolyásolja ez a prioritás az életed más területeit? (A többi terület kevesebb figyelmet, türelmet kap, vagy lehet, hogy nagyon kevés időt?)
  • Mennyi időt vesz igénybe a prioritásod naponta?
  • Mennyi energiát vesz igénybe?

Ahhoz, hogy világos képet kapj ebben a témában, végezd el az alábbi gyakorlatot egy hétig. Ez a napi megfigyelés segíteni fog abban, hogy valós választ kapj ezekre a kérdésekre.

Indulj ki abból, hogy attól az időponttól kezdve amikor kezdődik a napod addig a pontig amikor véget ér 100% időd és 100% energiád van:

  • Hogyan osztod be az idődet?
  • Hogyan osztod be energiádat? Mennyi energiát teszel abba, amit csinálsz? (Mennyire érdekel? Mennyire vagy valóban benne az adott feladatban, amit végzel a nap folyamán?)
  • Figyeld meg, hogy milyen dolgok terelik el a figyelmedet attól, hogy teljes mértékben jelen legyél a végzett tevékenységben?

Csak figyeld magad és írd le az alábbi táblázatba a válaszokat. Nem kell semmin sem változtatni… még. 

Nagyon hasznosnak tartom, hogy meglegyen ez a tudatos információ. Fontos tudnod, hogy hol vagy most, mivel a változás csak a jelen pillanat tudatosságából fakadhat.

A hét végén, amikor megnézed a jegyzeted, figyeld meg a következőket:

  • Melyek azok a területek/feladatok, amelyekre a teljes hangsúlyt fektettél? Az energiádnak a 100% -át vagy jelentősebb %-át?
  • Ez az a terület, ahol a prioritásod van most?
  • Melyik az a terület vagy feladat, amit rövidebb idő alatt is befejezhetnél, ha belerakod a teljes energiádat és fókuszt? (Csatolva találsz egy kopogtatási gyakorlatot, amely támogathat a fókuszálásban.) Ezt a felszabadult időt használhatod a célod megteremtésére vagy arra, hogy minőségi időt tölts szeretteiddel, vagy egy olyan életterületre fókuszálj, amire eddig kevés figyelmet fordítottál.

Ez a gyakorlat segít egy realisztikusabb egyensúly megteremtésben és abban, hogy olyan struktúrát építs, amely lehetővé teszi, hogy az energiádat és idődet bölcsen használd, vagy akár nyerj egy kis szabad- időt, amit tölthetsz olyan területeken, amik számodra fontosak.

Ezzel a feladattal az a szándékom, hogy megvilágítsam azt a tényt, hogy függetlenül attól, hogy mi a célod, vagy milyen helyzetekben vagy benne, amikor a 100% -ot rakod valamibe, akkor minőséget adsz – és kapsz cserébe.

A minőségi odaadás az, amikor a testeddel, az elméddel és lelkeddel teszed, amit éppen szükséges. Amikor minőséget adunk, amikor a saját értékes energiánkat rakjuk valamibe, akkor termelékenyebbek vagyunk. Ilyenkor az életet mélyebben tapasztaljuk és időt is nyerünk. Időt, amiből tudjuk, hogy annyira kevés van. Amikor beleadjuk a teljes fókuszunkat, akkor a jelen pillanatban vagyunk és ez az, amikor az életben a legcsodálatosabb dolgok történnek.

Fontos kérdés: Mi az, amit jobban értékelsz?

Jobban értékeled azt ha valaki megajándékoz a teljes energiájával és figyelmével az együtt töltött idő alatt (legyen egy barát, kolléga vagy bárki, akivel találkozol), vagy jobban értékeled azt amikor valaki hosszabb időt tölt veled?

Kérlek gondold ezt végig, mert olyan gyakran mondjuk azt és ehhez hasonlókat: „több időt akarok tölteni veled”. De vajon az idő mennyisége az, amit akarunk igazán, vagy a másik ember energiáját, figyelmét szeretnénk?

Nem ritka eset, hogy akár 3-4 órát is eltöltünk valakivel és ennek az időnek a felében valami mással van elfoglalva a társunk (vagy akár mi magunk), és az együtt töltött idő után üresség vagy akár csalódottság marad bennünk.

Azok az alkalmak mégis emlékezetesebbek, amikor rövid időt töltünk el valakivel, aki teljes mértékben velünk van, teljesen jelen van és a találkozásunk végén mindketten érezzük azt, hogy minőségi időt töltöttünk együtt és fel vagyunk töltődve.

A saját történetem tanulsága

Hogyan kezdtem értékelni az életemben a minőséget és mi volt az ébresztő pillanat, amikor rájöttem, itt az ideje változni? Távkapcsolatban élek immár negyedik éve és ez mindig olyan csodálatos dolgokat tanít nekem, amikért nagyon hálás vagyok. Számomra ez egy fontos lehetőség az önismeretre és a személyiségfejlődésre.

Általában hathetente látjuk egymással partneremmel, a fizikailag együtt töltött idő szinte azonnal nagyon értékessé vált, aminek minden pillanatát élvezni szeretném. Ezekben az együtt töltött napokban fedeztem fel igazán, hogy mit jelent a teljes jelenlét, milyen az, amikor a figyelmem 100%-át adom valakinek. Nincs telefon, nincs e-mail vagy szociális média, csak a jelen pillanat és amit ez kínál.

Ez egy újfajta tapasztalat volt számomra, amely segített megérteni, hogy mennyire fontos a teljes jelenlét minden olyan tevékenységben, amit naponta csinálunk. Semmi sem szebb és hatékonyabb, mint az, amikor teljes valónkkal ott vagyunk a jelen pillanatban.

Ez az, amikor a mennyiség valóban minőséggé alakul át, amikor az összpontosított 100%-os figyelem-energiánkat adjuk ahelyett, hogy csak az időnket adnánk, mert akkor a fókuszunk szétszóródik a sokféle dologra, amik a mindennapokban foglalkoztatnak, mint például, hogy milyen feladataim vannak, lesznek a találkozás után, vagy hogyan sikerült az utolsó megbeszélésem, vajon hány megválaszolatlan e-mail vár rám… stb.

Annak ellenére, hogy a két jelenlét közötti óriási különbséget egyre jobban értem és újra meg újra megtapasztalom a párkapcsolatomban, mégsem építettem be a szükséges változásokat az életem más területeibe még egy jó ideig.

A kínai asztrológus ismerősöm szavai azonban fellelkesítettek és utólag is sokszor visszacsengtek. Felhívta rá a figyelmemet, hogy nagyon sokat számítana, ha a személyes fejlődésem érdekében megtanulnám azt, hogy egyszerre csak egy dolgot tegyek, na de azt szívvel-lélekkel és teljes figyelemmel. Persze, bólogattam okosan, hallottam őt, de mégsem érintettek meg a szavai egészen addig, amíg egy olyan példát mondott nekem a saját életemből, a mindennapi viselkedésemből, amit nem tudtam nem meghallani… tudod, az a fajta példa, ami fájdalmasan igaz és nem tudod figyelmen kívül hagyni.

Ennek az esszenciája valahogy így hangzott: Nem az számít, hogy mi mindent csinálok, hanem az, hogy amit csinálok, azt figyelemmel, jelenléttel tegyem.

Nagyon sok időt töltöttem azzal, hogy végeztem egy-egy feladatot, miközben 3 másik dolgon is gondolkodtam, mellette pedig folyamatosan ostoroztam magamat, hogy miért hagytam az utolsó pillanatra, mennyi elmaradásom van más dolgokban, stb.

Mindeközben pedig, mivel nem voltam jelen, nem azt csináltam, amit szükséges lett volna, de még csak azt sem, amit igazán szerettem volna. Nem éreztem jól magam közben és eredményes sem voltam.

Ha ez neked is ismerős, bízom benne, hogy te is elkezded megfigyelni magad. Ez a gyakorlat akár egy hét alatt is segíthet neked abban, hogy új rendszert tudj kialakítani az életedben és hogy felfedezd a minőségi idő csodáját a mindennapjaidban.

Ennek az esszenciája valahogy így hangzott: Nem az számít, hogy mi mindent csinálok, hanem az, hogy amit csinálok, azt figyelemmel, jelenléttel tegyem.

Nagyon sok időt töltöttem azzal, hogy végeztem egy-egy feladatot, miközben 3 másik dolgon is gondolkodtam, mellette pedig folyamatosan ostoroztam magamat, hogy miért hagytam az utolsó pillanatra, mennyi elmaradásom van más dolgokban, stb.

Mindeközben pedig, mivel nem voltam jelen, nem azt csináltam, amit szükséges lett volna, de még csak azt sem, amit igazán szerettem volna. Nem éreztem jól magam közben és eredményes sem voltam.

Ha ez neked is ismerős, bízom benne, hogy te is elkezded megfigyelni magad. Ez a gyakorlat akár egy hét alatt is segíthet neked abban, hogy új rendszert tudj kialakítani az életedben és hogy felfedezd a minőségi idő csodáját a mindennapjaidban.

Tippek az napi energiaszinted emeléséhez és a feltöltődéshez:

  • Esténként tervezd meg a következő napod.
  • Készíts elő, amit csak lehet, így másnap nem találsz kifogásokat, hogy nem tudsz összpontosítani (mert előtte még el kell mosogatnod, stb.).
  • A feladatok között adj magadnak egy perc csendet (igen, ennyi is elegendő) és csak lélegezz lassan és mélyen.
  • Amikor rá van lehetőséged, fogyassz egy egészséges ételeket.

GYAKORLAT

Megtanulok fókuszálni – kopogtatás

Gyakorlatra fordított idő átlagosan:
kb. 8-10 perc

 

Milyen esetekre, milyen gyakran és kiknek ajánlom:
Ha sok a feladat vagy sokféle tevékenységben vagy benne, és valahogy sosem érsz a végére, akkor ez a gyakorlat segít neked a figyelmedet összpontosítani. Azért jó, ha megtanulsz fókuszálni, mert ha egyszerre csak egy feladattal foglalkozol, sokkal hamarabb készen leszel és az eredményességed, elégedettséged is megnő ezáltal.