Kicsit elcsépelt, kicsit közhely, mégis érdemes időközönként a dolgokat más szempontból megközelíteni. Ilyen közhely az is, hogy a mozgás oldja a stresszt, antidepresszáns hatású, jótékony hatással van a közérzet mellett a keringési rendszerünkre, azon keresztül az egészségi állapotunkra is.
Megfigyeléseim azt mutatják, ha valamilyen módszer állandóan rendelkezésre áll, szinte már alap, hogy az életünk része, hajlamosak vagyunk megfeledkezni róla. Ezt a hozzáállást erősíti, hogy amikor valamilyen tevékenységet először végzünk, a vele elért eredmény euforikus élményt nyújt. A későbbiek során, amikor a gyakorlatot ismételjük, ugyanezt szeretnénk átélni. Ahogy ez lecseng, az újabb próbálkozások nem hozzák a várt érzést, vagy abbahagyjuk vagy függővé válunk, és egyre többet és többet tesszük, hogy újra átélhessük azt a csodálatos érzést.

Az első alkalom utáni felemelő érzetet az adja, hogy az elhanyagolt testben a megszokotthoz képest nagyobb mennyiségű endorfin és társai (adrenalin, dopamin, szerotonin) termelődnek, szabadulnak fel. Ez komoly lökést ad testileg, lelkileg. Amennyiben nem hagyjuk abba, hanem folytatjuk a testmozgást a következő napokon is, már csak egy eleve magasabb szinten lévő állapothoz adunk hozzá egy keveset, vagy pusztán szinten tartunk egy pozitív folyamatot. Ez nem kizárólag a testmozgásra értendő, hanem minden olyan folyamatra, amely az első alkalmaknál kiugró élményben részesít.

“A fejlődés mindig változást hoz magával, viszont a változás nem mindig jár együtt fejlődéssel” C .G. Jung

Miután sikerül elfogadnunk és megérteni, hogy nem az euforikus élményt kell újra és újra elérnünk, hanem a rendszeres gyakorlatokkal elérhetjük a célunkat, máris további stressztől szabadulunk meg.

A túlzott, első alkalommal átélt csodás érzés hajszolása során idővel függőség alakul ki, ami nemhogy nem segít a stressz feldolgozásában, hanem a régiek helyett újak társulnak a mindennapjainkhoz.

Az már más kérdés, hogy a túlzásba vitt mozgás – amellett hogy függővé válunk – ugyanúgy erős stressz a szervezetnek. Minden erős stressz, akár pozitív vagy negatív behatás váltja ki, nagyban hozzájárul a szervezet élettartamának csökkenéséhez.

Éppen ezért fontos, hogy ne hagyd abba azért, mert egy gyakorlat már nem vált ki katartikus élményt! Hidd el, a rendszeres alkalmazása jótékony hatással van rád!

Bizonyos mozgásfajtáknál, mint amilyen a futás is, az erőteljes igénybevétel hatására gyorsul a szívverés, a vázizmok erei kitágulnak és így az izmok jobb vérellátáshoz jutnak, jobb lesz az oxigén ellátottságuk.

Minden fizikai aktivitás önmagában stressz a szervezet számára, viszont pont a szervezet által erre adott válaszreakcióra van szükségünk, mert az elősegíti az említett hormonok termelődését, amely segít a stressz oldásában.

Miért ennyire fontos a stresszoldás?

Mert a mindennapjainkban előforduló stresszfolyamatok hosszútávon egészségkárosodáshoz vezethetnek, amelyek tünetileg megjelenhetnek a magas vérnyomástól a gyomorfekélyig számos formában.

„Mi emberek nagyot álmodunk. Néhányat valóra válthatunk, de ennyi álmot nem tudunk egy élet ideje alatt valóra váltani. A céljainktól fontosabb, hogy hogyan élünk a jelenben, hiszen csak a tetteinket visszük magunkkal a sírba. Egy kis kételkedéssel és némi humorral, ki tudunk teljesedni úgy is, ha az életünket szívvel-lélekkel éljük. A két véglet, a „pozitív” és a „negatív” között van valami gyönyör, valami rejtély és az élet valódi varázsa, a vágy, hogy tiszteljenek és ünnepeljenek bennünket. Ez mindannyiunk számára elérhető: ebben a pillanatban.” – Ruda Iandé, brazil sámán

gyakorlat

Gyakorlatra fordított idő átlagosan: min. 10-15 perc naponta

Mivel ahány ember annyiféle életkörülmény, csak párat írok le, mert mindenki maga tudja, mit tud megvalósítani.

  1. Ha 1-2 busz-, metró- vagy villamosmegállót kell megtenned – és éppen ráérsz – sétálj! / Vidéken élők esetén ellenjavallt! 😀 /
  2. Ha lépcsőházban élsz, bírja a lábad és a gerinced, és a szíveddel sincs gond, akkor lépcsőzz!
  3. Ha van rá napi fél órád, sétálj, kocogj!
  4. Ha van heti két alkalommal 1-2 órád, járj edzésre! (fitnesz, önvédelem, testépítés, kerékpározás, stb.)
  5. Ha életmódod engedi, kerékpárral járj mindenhová, amikor az időjárás megfelelő. / Rossz időjárás esetén előfordulhat megfázás, ízületi problémák, stb. /
  6. Ha lehetőséged van rá, kirándulj rendszeresen! Az erdő, a természet alapból jótékony hatással van az emberi pszichére. (Kutatások bizonyították, hogy az erdei kirándulás során csökken a stressz, erősödik az immunrendszer, normalizálódik a vérnyomás és további jótékony hatása van az emberi szervezetre.)
  7. Ha van elég hely a lakásodban, a YouTube-on számos videó van, ami segít a gyakorlatokban. (jóga, pilates, tai chi, fitnesz, testépítés, stb.) Csupa olyan mozgás, ami otthon is végezhető.

Tanácsok:

Mint minden stresszoldási és egyéb gyakorlatnál, módszernél, fontos, hogy figyelj magadra. Figyelj arra, mi jó neked és mi nem! Bármennyire is szeretnél az életedet megkeserítő stressztől szabadulni, mindig törekedj arra, hogy a számodra legkedvezőbbet találd meg. Ne ragaszkodj görcsösen egyetlen módszerhez sem, ha úgy érzed, az inkább árt neked mint segít. Még akkor sem, ha másnak az a módszer, gyakorlat eredményes volt. Szerencsére mind mások vagyunk, így nincs egyetemleges, mindenre érvényes és hatékony módszer.

Néhány gondolat útravalónak

Ne aggódj, nyugodj le! 😀

A jó közérzet fontos. Érezd jól magad a bőrödben!

Az itt leírtak, mint minden esetben, az átlagosan tapasztalt körülményeket és hatásokat mutatták be. Természetesen lehetnek ettől eltérő eredmények, tapasztalások is. Ilyen esetekben nincs másról szó, mint a tüneteket kiváltó ok(ok) különbözőségéről, illetve szervezetünk metabolizmusának eltéréséről.