Nagyon csábító feketén-fehéren dönteni ebben a kérdésben, ám ha alaposabban elgondolkozunk a témán, bizony itt is érvényes az, hogy tartsuk egyensúlyban a dolgainkat.

A szülők egy része kategorikusan tiltja a gyereket a tévétől, számítógéptől, okostelefontól, tablettől. Úgy gondolja, ezeknek az eszközöknek a használata kifejezetten káros. A szülők másik része mindenféle kontroll nélkül engedi használni őket. A helyes út valahol a kettő között van.

Engedjük vagy sem?

Tagadhatatlan, hogy a mai gyerekeket már körbeveszik az okoseszközök, számukra természetes azok jelenléte. Mivel nem csak szórakozási lehetőségként találkoznak velük, ezért könnyen elfogadják, hogy ezek az eszközök a munkavégzést is megkönnyítik. Számos országban külön tanórán oktatják a programozást, hiszen ma már egyetlen munka sem képzelhető el készségszintű számítógépes ismeretek nélkül. Nem szabad megfeledkezni arról, hogy a gyerekeket a jövő munkaerőpiacára készítjük fel!

A szakemberek véleménye is megoszlik arról, hogy hány éves kortól engedjük kütyüzni és mennyi időre a gyereket.

3 éves korig a gyerekek nem képesek feldolgozni az online információkat, nekik inkább az eszközök ki- és bekapcsolása okoz sikerélményt.

4-6 éves kor között már érdemes megtanítani a gyereknek, hogy mire is használjuk ezeket az eszközöket, hogyan viszonyuljanak hozzá.

7 éves koruktól fokozatosan meg kell tanítani őket arra, hogyan használják tudatosan a világhálót, hogyan tudják megvédeni magukat, hol találnak segítséget a tanulmányaikhoz. Rengeteg fejlesztő, tanulást segítő program van, sokszor a gyerekek képesek már 8-10 éves korukban önállóan feltelepíteni és használni ezeket, ennek ellenére nem szabad engedni, hogy a szülő teljesen elveszítse a kontrollt a gyerek online tevékenysége felett. Ebben a korban alapozhatjuk meg azt, hogy ha valami gond van, a gyerek teljes bizalommal fordulhasson a szülőkhöz (pl. zaklatják, csúfolják, személyes információkat kérnek tőle).

13-14 éves koruktól már inkább a kortárs kapcsolatok határozzák meg a gyerekek életét, nehezebb nyomon követni a tevékenységüket (akárcsak a offline :)).

Nagyon fontos, hogy a szülők jó példával járjanak elöl

Mindemellett ne feledkezzünk el arról sem, hogy mekkora segítő ereje lehet az internetnek, közösségi médiának. Amíg az internet előtt leginkább csak lokálisan működött a segítségnyújtás – néhány nagyobb szervezetet leszámítva -, addig ma már globálisan mozdulnak meg az emberek egy-egy általuk fontosnak tartott ügy kapcsán.